Historie

Onze groep is in 1932 opgericht. In de eerste instantie bestaat onze groep uit een Verkennertroep die onderdeel is van de Laurentiusparochie. Niet veel later wordt ook een welpenhorde gestart. De Verkenners draaien hun opkomsten in de Nieuwstraat en in Welpen draaien vlakbij de Domincuskerk aan de Laat. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt scouting verboden in Nederland, dus ook onze groep moet stoppen met het draaien van de opkomsten. Na de oorlog gaat de groep opzoek naar een grotere en nieuwere locatie voor de verkenners. Gedurende de jaren ’50 wordt er dan ook druk gespaard en gecollecteerd om het geld bij elkaar te krijgen. Halverwege de jaren ’50 is er voldoende geld bij elkaar gespaard om te beginnen aan de bouw van een nieuw gebouw op een plek waar een park en een woonwijk gebouwd zal worden: de Overdie.

Tijdens de jaren ’60 en ’70 groeit onze groep. Andere groepen sluiten zich bij onze groep aan: een meisjesgroep (de Kaasdragers) bijvoorbeeld. Vanaf dat moment heeft onze groep ook Padvindsters, Kabouters en Sherpa’s. Het contact met de Kerk verwatert steeds meer en meer. Tijdens de jaren ’80 worden ook de Bevers opgericht. Met al die nieuwe speltakken wordt het tijd om ook meer gebouwen te plaatsen op ons terrein. De opslagplaats wordt uitgebreid met een basis voor de Rowans en Sherpa’s en in de jaren ’90 komt daar ook de Burcht bij voor de Stam en de Bevers.

Aan het begin van de jaren ’10 heeft onze groep last van krimp: er komen steeds minder leden bij en ook de gebouwen staan er niet meer zo fris bij, dus dat is even een spannende tijd. Alle leden zette zich vanaf dat moment extra hard in om leuke programma’s te maken, meer zichtbaar te zijn in de stad en het terrein en de gebouwen weer liefde en aandacht te geven.

Vanaf 2012 zit onze groep weer in de lift. De Welpen en Kabouters trekken weer veel leden aan, en na elke klusdag ziet ons terrein er weer beter uit. Achterop het terrein wordt een gave boomhut gemaakt en door de klussers wordt de opslagplaats nog verder uitgebreid.

In 2017 bestaat Scouting St. Laurentius 85 jaar, een mijlpaal! We vieren dit dan ook uitgebreid met o.a. een gezamenlijk zomerkamp, een leidingweekend en een gezellige reünie voor oud-leden. Ook kan er een speciaal jubileuminsigne niet ontbreken. Nu maken we ons zachtjes aan klaar voor ons 90 jarig bestaan in 2022!

Wil je meer weten over de historie van onze groep?