Algemeen

Onze volledige vereniging wordt door vrijwilligers gedraaid. De meest herkenbare vrijwilligers zijn natuurlijk de leiding die het programma met de jeugdleden draaien…maar zijn nog veel meer actieve leden die de groep ondersteunen. Zoals een verenigingsbestuur, een stichtingsbestuur, een onderhoudsteam, praktijkbegeleiding en een vertrouwenspersoon. Samen zorgen we voor het draaien van de hele club. Onze groep kent een aannamebeleid daar kun je >>hier<< alles over lezen.

Leiding

Als speltakleiding ben je er verantwoordelijk voor dat er elke week een tof programma klaarstaat. Je organiseert opkomsten, kampen en weekenden. Dat is zeker een hele verantwoordelijkheid, maar die draag je niet alleen. Samen met je medeleiding ga je die uitdaging aan en uiteraard is er ook ondersteuning vanuit de groep. Leiding zijn bij onze groep is meer dan alleen programma maken. Als je wilt sluit je je aan bij een van de stammen dan kun je ook zonder de kinderen gaan scouten.

lijding
verf

Ondersteuning en SLOF

Wil je je voor de groep inzetten, maar zie je het niet zo zitten om elke week met jeugdleden op pad te gaan? Dan is een ondersteunende taak misschien wel wat voor jou! De SLOF bijvoorbeeld: SLOF staat voor Scouting Laurentius Onderhoud en Facilitair, met andere woorden het klusteam. Samen met je medesloffers klus je een aantal keer per jaar aan de gebouwen en het terrein en zorg je dat alles scoutproof blijft. Andere ondersteunende leden zijn bijvoorbeeld de praktijkbegeleiding, materiaalmeester, groenbeheerder en de vertrouwenspersoon. Niet zo zichtbaar, wel onmisbaar.

Besturen

Als lid van het verenigingsbestuur ben je verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Als bestuurslid ben je zeker niet “de baas”, in tegendeel. Wij zetten ons in om de leiding te ontlasten van zoveel mogelijk administratieve taken, zoals de ledenadministratie, financiën, verzekeringen en het interpreteren van de nieuwste wet en regelgeving. Ons doel is te zorgen dat de leiding zich volledig kan richten op het scoutingspel, zonder zich zorgen te maken over de randvoorwaarden. Los van de vereniging staat de stichting. Dit is een aparte club (met een eigen KvK) die verantwoordelijk is voor de gebouwen.

kantoor

Cursussen en begeleiding

Als kersverse leiding laten we je niet zomaar in het diepe zwemmen. Nadat je besloten hebt om leiding te willen worden krijg je vanuit de groep begeleiding in de vorm van een praktijkbegeleider. Samen met de praktijkbegeleiding bekijk je welke vaardigheden je allemaal al hebt en in welke je je nog verder gaat verdiepen. Die verdieping kun je op de groep volgen of via een regionaal cursusweekend. Wil je daarna nog meer leren? Dan kun je landelijke cursussen volgen. De cursussen worden allemaal vanuit de vereniging betaald.

Ik heb interesse! Wat nu?

Via het onderstaande formulier kun je aangeven waar jouw interesses liggen. Er is vast een plek voor jou!

Neem contact op